Carcassonne is een tegelplaatsingsspel dat is gebaseerd op de versterkte middeleeuwse stad Carcassonne in Frankrijk. De spelers nemen de rol van stadsheersers op zich en plaatsen tegels om de stad uit te bouwen. Vervolgens kunnen ze hun meeples plaatsen op verschillende delen van het bord, zoals wegen, steden en kloosters. Het doel van het spel is om de meeste punten te scoren door een meeple op de grootste stedelijke gebieden, wegen of kloosters te plaatsen.
Het spel kan worden gespeeld door twee tot vijf spelers, waarbij de grootte van het bord toeneemt afhankelijk van het aantal spelers. Het is geschikt voor alle leeftijden en een spel duurt ongeveer 45 minuten. Carcassonne heeft talrijke prijzen gewonnen en wordt vaak geprezen om zijn eenvoudige regels, grote herspeelbaarheid en gemakkelijke leercurve. Het heeft ook een levendige online gemeenschap met toegewijde fans die hun eigen uitbreidingen en variaties van het spel hebben gemaakt. Vanwege het unieke spelverloop en de populariteit onder gamers blijft Carcassonne een van de populairste bordspellen van dit moment.
- Aan het begin van elk spel trekken de spelers tegels uit een zak en plaatsen ze om de beurt op het bord.
- De tegel moet zo worden geplaatst dat hij ten minste één andere tegel raakt die al in het spel is, waarbij de randen overeenkomen met die van de aangrenzende tegel.
- Zodra een speler zijn tegel heeft geplaatst, kan hij ervoor kiezen om een van zijn meeples op een element binnen de nieuw toegevoegde tegel te plaatsen (weg, klooster of stad). Dit kan maar één keer per beurt worden gedaan en is optioneel voor spelers die nog niet al hun stukken willen gebruiken.
- Wanneer alle elementen in een weg, stad of klooster zijn voltooid en er geen lege plekken naast zijn (ook niet diagonaal), worden punten toegekend op basis van hoe groot elke sectie was toen deze werd voltooid (d.w.z. wegen zullen meer punten opleveren dan steden). Punten worden ook toegekend als een speler erin slaagt om twee secties tegelijk te voltooien met slechts één plaatsing - dit wordt het "sluiten" van een gebied genoemd en levert extra punten op, evenals eventuele aanwezige bonussen vanwege speciale regels zoals "boerderijen" (sommige edities komen met extra stukken waarmee boerderijen kunnen worden gemaakt)
- Na hun beurt trekken de spelers nog een tegel en het spel gaat door totdat alle tegels zijn gebruikt of spelers besluiten het spel te beëindigen.
- Op dit punt worden alle punten opgeteld en wint de speler met de hoogste score! Als er een gelijkspel is, kunnen er extra rondes worden gespeeld om de winnaar te bepalen.