Polo

Download hier de officiële spelregels van polo. Hieronder staat slechts een korte versie van de belangrijkste spelregels.

Spelregels – Polo

Het doel van het spel is om een bal (ongeveer ter grootte van een hockeybal) in de goal van de tegenpartij te slaan. Er zijn 4 ruiters in elk team, die te paard proberen te scoren, tussen 2 doelpalen. Na iedere goal, wisselt men van speelhelft. Een wedstrijd bestaat uit 4 kwarten van 7 minuten zuivere speeltijd, genoemd chucker. Na iedere chucker wisselt men van pony. Om de veiligheid van paard en ruiter te waarborgen is de belangrijkste regel; de lijn van de bal. Op deze manier is het theoretisch niet mogelijk om elkaar voor de voeten te rijden. Gebeurt dit wel, dan krijgt de tegenpartij een vrije bal,die afhankelijk van de plek waar de overtreding is ontstaan, ver of minder ver van de goal af is.

De lijn van de bal is de denkbeeldige lijn, die een bal volgt nadat hij geslagen is. Rijdt een ruiter langs lijn, dan mag een ander deze niet doorkruisen. Wel mag hij hinderen, met zijn mallet, zodat er niet geslagen kan worden (hooken) of via knie en schouder, de ander van deze lijn af te duwen (riding off).

Polo is een handicap sport, van -2 tot 10. Momenteel zijn er ongeveer 10 spelers met een handicap van 10 goals. De optelsom van de individuele handicap is het teamsaldo. Indien dit bij een team lager is dan bij de tegenstander, dan start dit team met een punten voorsprong. Er wordt in 3 leagues gespeeld, low goal (tot 8), medium goal (tot 15) en high goal (vanaf 22).