Twister

Download hier de officiële spelregels van Twister.

Spelregels – Twister

INHOUD

1 TWISTER-mat + 1 draaiwijzer

DOEL VAN HET SPEL

Je als laatste speler staande houden terwijl je de draaiwijzer gehoorzaamt en je je handen en voeten op de gekleurde cirkels van de mat zet.

VOORBEREIDING

1. Zet de draaiwijzer in elkaar: druk het pinnetje door het gaatje in het midden van het draaibord omhoog en druk de pijl op het pinnetje tot hij vastklikt.

2. Spreid de mat uit op de grond.

 

HET SPEL : Twee spelers en een scheidsrechter

1. Spreek af wie de scheidsrechter is. De andere twee spelers trekken hun schoenen uit en gaan aan de uiteinden van de mat tegenover elkaar staan. Beide spelers zetten hun ene voet op de blauwe cirkel en de andere voet op de gele cirkel die het dichtst bij hen staan.

2. De scheidsrechter laat de draaiwijzer draaien en roept welk lichaamsdeel en welke kleur de pijl van de draaiwijzer aangeeft.

3. Beide spelers moeten de scheidsrechter gehoorzamen. Dus als hij bijvoorbeeld «Rechterhand, rood» roept, dan moeten, allebei de spelers hun rechterhand op een rode cirkel zetten, zonder dat een knie of een elleboog de mat mag raken.

4. Zodra een cirkel bezet is door de hand of voet van een speler, dan mag de andere speler die cirkel niet gebruiken.  Als de spelers het niel eens zijn over wie de cirkel het eerst aanraakte, dan beslist de scheidsrechter.  Zijn uitspraak is bindend!

5. Als een speler een hand of voet eenmaal op een cirkel heeft gezet, mag hij dit lichaamsdeel niet meer verplaatsen, tenzij de scheidsrechter hem dat opdraagt.

LET OP: je mag één lichaamsdeel optillen, nadat je dit aan de scheidsrechter gevraagd hebt, om een andere hand of voet door te laten.  Het opgetilde lichaaamsdeel moet daarna direct teruggezet worden op de cirkel waar het stond.

6. Als alle zes de cirkels van één kleur bezet zijn, blijft de scheidsrechter de draaiwijzer draaien tot hij of zij een andere kleur draait.

7. Als de scheidsrechter een lichaamsdeel en kleur roept waar de spelers al op staan, dan moet je het genoemde lichaamsdeel toch verplaatsen naar een andere cirkel van dezelfde kleur.

 

DE WINNAAR

Je wint het spel als jij nog overeind staat, nadat je tegenstander is gevallen of een knie of een elleboog op de mat heeft gezet!

 


Drie spelers en een scheidsrechter

1. Twee spelers staan op de blauwe en gele cirkel aan de uiteinden van de mat en de derde speler staat op de rode cirkels in het midden. Alle spelers staan met hun gezicht naar het midden van de mat.

2. Speel het spel zoals hierboven omschreven.

3. Als een speler valt of een knie of elleboog op de mat zet, is hij af. De andere twee spelers spelen verder totdat er nog maar eentje overeind staat.  Die speler is de winnaar!

Vier spelers en een scheidsrechter

1. Stel twee teams samen. Ga twee aan twee tegenover elkaar staan en zet je voet op de vier gekleurde cirkels aan de beide uiteinden van de mat.

2. Speel het spel zoals hierboven omschreven. Alle regels voor het spel voor twee spelers gelden, met één uitzondering: teamleden mogen namelijk samen op één cirkel staan.

3. Als een speler van een team valt, of een knie of een elleboog op de mat zet, heeft het andere team gewonnen.

 


Twee spelers zonder scheidsrechter

Speel het spel net als het gewone spel voor twee spelers, maar dan zonder de draaiwijzer. De spelers mogen om de beurt zeggen welk lichaamsdeel naar welke kleur verplaatst moet worden. De speler die het langst overeind kan blijven, is de winnaar!