Koehandel master

Spelregels – Koehandel master

Inleiding

Koehandel met wat aanpassingen.
Voorbereiding

Elke speler ontvangt een startkapitaal:
2 X 0
3 X 10
1 X 20
1 X 50

Spelverloop

Als je aan de beurt bent, heb je twee mogelijkheden; veilen of koehandel. Als een ezelkaart gedraaid wordt, krijgen de spelers direct extra kapitaal. De eerste keer is dat 50, de tweede keer 100, daarna 200 en tenslotte 500.

Veilen.

De speler draait de bovenste kaart van de gedekte stapel en veilt deze kaart. De andere spelers bieden door elkaar voor het dier. Als niemand nog hoger biedt, mag de actieve speler ofwel het dier zelf kopen en het hoogste bod betalen aan de hoogste bieder ofwel het dier verkopen en geld ontvangen van de hoogste bieder. Er wordt niet met wisselgeld gewerkt.

Koehandel

Als twee spelers dezelfde kaart bezitten, kan men ook koehandel spelen. De actieve speler legt gedekt een bod op tafel en zegt op welk dier hij biedt. De tegenspeler kan het bod aanvaarden en het dier afstaan of een tegenbod doen. Belangrijk is dat men het bod van de tegenspeler niet op voorhand mag bekijken. In geval van een tegenbod krijgt de hoogste bieder het dier. Het geld wordt van eigenaar gewisseld. Bezitten de spelers elk twee dezelfde dieren dan wordt voor het kwartet geboden.

Aanpassingen.

* Van elke diersoort bestaat één stamboekkaart. Stamboekkaarten leveren extra punten op. Deze kaarten worden bij afslag geveild. De veilingmeester telt af van 10 naar 0. De eerste speler die reageert, betaalt het genoemde aantal geldkaarten. De waarde ervan is niet belangrijk. Ook hier kan de veilingmeester zelf kopen. Hij moet dan het genoemde aantal geldkaarten aan de hoogste bieder geven.
* Wie het rattenkwartet bezit, verliest bij de slottelling een volledig dierkwartet. Als de veilingmeester een ratkaart draait, moeten alle spelers (inclusief veilingmeester) om beurt een geldkaart in het midden van de tafel leggen. De eerste speler die dat niet doet, neemt de ratkaart samen met de geboden geldkaarten. Degene die de ratkaart draaide, start de volgende veiling.
Wie bij een koehandel voor ratten het hoogste bod op tafel legt, mag logischerwijs zijn rat afgeven.

De winnaar

Dierkaarten leveren punten op als je er 4 hebt. Wie een kwartet verzamelt, legt deze dieren opzij en kan ze nooit meer verliezen. Het spel eindigt als alle kwartetten zijn gevormd. Wie het meeste punten heeft, is de beste handelaar. De punten worden als volgt berekend:

* De speler met het rattenkwartet neemt dit samen met een ander kwartet uit het spel.
* Elke speler telt de waarde van zijn dierkwartetten op.
* Daarbij wordt de waarde van de bijhorende stamboekkaarten geteld.
* Deze som wordt vermenigvuldigd met het aantal dierkwartetten.
* Daarbij worden niet bijhorende stamboekkaarten geteld.